Co to jest testament
Testament jest dokumentem, w którym jego autor rozporządza swoim majątkiem na wypadek śmierci. W szczególnych sytuacjach testament może być sporządzony ustnie, jednakże forma notarialna zapewnia największą pewność prawną.
Indywidualny Charakter Testamentu
Każdy testament może obejmować postanowienia tylko jednej osoby. Polskie prawo nie dopuszcza testamentów wspólnych, w przeciwieństwie do wielu innych krajów, gdzie są one akceptowane.
Pełna zdolność do czynności prawnych
Testament może sporządzić tylko osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Dotyczy to osób pełnoletnich, czyli tych, które ukończyły 18 lat lub uzyskały pełnoletność przez zawarcie związku małżeńskiego. Testament musi być sporządzony osobiście, nie może zostać przygotowany przez przedstawiciela czy pełnomocnika.
Formalności i Koszty
Wiele osób uważa, że spisanie testamentu u notariusza jest skomplikowane, czasochłonne i kosztowne. W rzeczywistości sporządzenie testamentu notarialnego jest prostsze i bardziej bezpieczne niż się wydaje:
- Prostota – Sporządzenie testamentu nie wymaga szczegółowego opisywania całego majątku. Można w nim ogólnie określić, kto ma otrzymać poszczególne części majątku.
- Wizyta u notariusza: Choć testament własnoręczny jest ważny, testament notarialny minimalizuje ryzyko jego podważenia.
- Aktualizacja: Testament można aktualizować, dostosowując go do zmieniających się okoliczności.
Korzyści Testamentu Notarialnego
Testament notarialny gwarantuje, że ostatnia wola testatora będzie wykonana zgodnie z jego zamierzeniem i obowiązującym prawem. Notariusz zadba o poprawność dokumentu i przechowa go w sposób zapewniający jego bezpieczeństwo. Testament notarialny do minimum ogranicza możliwość pojawienia się ewentualnych sporów i problemów, które mogą wystąpić przy korzystaniu z testamentu własnoręcznego.
Mam testament notarialny i co dalej
Posiadanie testamentu notarialnego to kluczowy krok w uporządkowaniu spraw majątkowych na wypadek śmierci, ale to dopiero początek procesu spadkowego. Po śmierci spadkodawcy należy podjąć szereg dalszych działań prawnych, aby testament mógł zostać skutecznie wykonany.
- Otwarcie i ogłoszenie testamentu – Pierwszym krokiem jest otwarcie i ogłoszenie testamentu. Jeśli testament jest notarialny, protokół otwarcia i ogłoszenia przechowywany jest w sądzie lub u notariusza. To ważne, ponieważ sąd lub notariusz będzie odpowiedzialny za dalsze kroki w procesie spadkowym.
- Przyjęcie lub odrzucenie spadku – po ogłoszeniu testamentu, spadkobiercy muszą zdecydować, czy przyjmują, czy też odrzucają spadek. Mają na to sześć miesięcy od momentu, gdy dowiedzą się o tytule swojego powołania. Przyjęcie spadku może nastąpić wprost, i w takim wypadku spadkobierca odpowiada za długi spadkowe całym swoim majątkiem, lub z dobrodziejstwem inwentarza, a wtedy odpowiedzialność jest ograniczona do wartości odziedziczonego majątku. Odrzucenie spadku oznacza, że spadkobierca nie dziedziczy ani majątku, ani długów.
- Akt poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie sądu – Na podstawie testamentu i innych dokumentów, wydawany jest akt poświadczenia dziedziczenia przez notariusza lub postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku przez sąd. Wybór zależy od konkretnej sprawy, konfliktów wśród spadkobierców i woli spadkodawcy. Akt poświadczenia dziedziczenia jest szybszy i mniej formalny, ale wymaga zgody wszystkich spadkobierców. Postanowienie sądowe jest bardziej sformalizowane i konieczne w przypadku konfliktów lub niejasności.
- Dział spadku – Dział spadku to czynność mająca na celu podział majątku spadkowego i rozdysponowanie go pomiędzy spadkobierców, wraz z ewentualnym wyrównaniem wartości otrzymanych części. Jest to ostatni krok na drodze do pełnego uregulowania formalności spadkowych. Dział spadku może być dokonany dopiero po stwierdzeniu nabycia spadku poprzez sporządzenie notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia lub przeprowadzenie sądowego postępowania o stwierdzenie nabycia spadku.
Testament notarialny – cena 2024
Przy sporządzeniu aktu notarialnego umowy o zrzeczenie się dziedziczenia notariusz pobiera następujące opłaty i podatki:
- taksę notarialną,
- podatek VAT w wysokości 23%,
- koszt wypisów w wysokości 6 zł za każdą stronę.
Maksymalna wysokość taksy notarialnej jest ustalana w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości (dalej – Rozporządzenie). W przypadku czynności sporządzenia testamentu notarialnego maksymalna stawka taksy notarialnej wynosi jedynie 50 zł.
Honorarium notariusza (taksa notarialna) obłożona jest 23-procentowym podatkiem VAT.